Tegn på stress – Sådan spotter du tegn på stress hos en kollega eller medarbejder

Flere og flere arbejdspladser oplever medarbejdere, der går ned med stress og der er desværre tale om et voksende problem i Danmark. Stress påvirker medarbejdernes sundhed og velvære og dermed virksomhedens effektivitet og bundlinje.

Selvom mange ledere og kollegaer er velvidende om, at stress er et stort problem, kan det være svært at spotte tegn på stress hos en medarbejder.
I denne artikel kan du blive klogere på, hvordan du spotter, om dine medarbejdere og kollegaer er stressede og få gode værktøjer og tips til, hvad du kan gøre for at forebygge og mindske stress på din arbejdsplads.

Hvem har ansvaret for stress?

Når jeg er ude at undervise og holde foredrag om stress, så stiller jeg tit dette spørgsmål: Hvem har egentlig ansvaret for stress?
Og det første jeg altid hører er – ”Det har jeg!” Altså at vi selv har ansvaret. Men er det kun dig, som står alene med det ansvar?
Nej selvfølgelig ikke! Vi har alle et ansvar for stress – både som leder, som kollega og som virksomhed for at alle medarbejdere trives og føler arbejdsglæde.
Stress er nemlig ikke kun et individuelt anliggende, men et fælles ansvar.

Iglo modellen

Vi bruger ofte denne model til at anskueliggøre ansvaret for stress. Som du kan se af modellen, så indikerer den også, at jo flere mennesker der er involveret i en proces jo længere tid tager det at lave en ændring. Men selvom du hurtigt kan gøre noget selv, så skal der naturligvis arbejdes med forebyggelse og håndtering på alle niveauer.
Og det giver god mening for en virksomhed at forebygge stress, for udover de fatale konsekvenser stress kan have rent helbredsmæssigt for den stressramte med både psykiske og fysiske lidelser og sygdomme, så koster stress rigtig meget tid og rigtig mange penge for virksomheden.

Èn af vores kunder har regnet på, hvad stress har kostet hos dem. Du kan se regnestykket her: Hvad koster stress?

Medarbejdere, der oplever stress, er mindre produktive og effektive end deres kollegaer, fordi stressede medarbejdere har problemer med at fokusere, tænke klart og tage rationelle beslutninger. De kommer derved til at lave flere fejl, hvilket kan påvirke både kolleger og kunder. Stress forårsager at man har et mindre overblik og hjernen lukker simpelthen af for al nytænkning, kreativitet og vidensdeling.

Det betyder, at der er idéer, som man ikke får f.eks. til at være mere effektiv eller til produktudvikling. Når man er stresset, arbejder man på kun på de ting, som haster og er vigtige. Man får ikke langtidsplanlagt og fremtidssikret, hvilket jo i sagens natur er virkelig grelt for en virksomhed – for som jeg plejer at sige: ”Er virksomheden ikke under udvikling, er den under afvikling! ”
I dag er der typisk allerede skåret ind til benet rent bemandingsmæssigt, så hvis en medarbejder bliver sygemeldt, mangler der selvsagt hænder og det betyder, at de øvrige medarbejdere i teamet eller virksomheden bliver mere pressede.

De første tegn på stress

For at undgå stress i virksomheden vil det derfor være en rigtig god idé at lære at genkende de første tegn på stress hos stressede medarbejdere og vide, hvordan du skal håndtere det. Således kan der nemlig tages proaktive foranstaltninger for at forhindre de negative virkninger af langvarig stress. Forebyggelse og hjælp til at håndtere stress i tide vil sikre dine medarbejdere en sundere, gladere og mere produktivt arbejdsdag.

Her har du nogle af de første tegn på stress:

  • Ændringer i personens sædvanlige opførsel f.eks. humør eller hvordan han/hun interagerer med kollegaer
  • Ændringer i standarden på udført arbejde
  • Svært ved at prioritere opgaver
  • Virker træt og udkørt
  • Trækker sig fra fællesskabet
  • Reduceret fokus og interesse for opgaver, de tidligere var glad for
  • Stigning i sygefravær
  • Virker bekymret og ængstelig

Stress kan også manifestere sig fysisk i form af muskelspændinger, hovedpine og mave-tarmproblemer Dette kan dog være sværere at opdage som kollega eller leder til en medarbejder, der er stresset.

Ved at genkende de første tegn på stress kan du som leder hjælpe dine medarbejdere med at tage målrettede forholdsregler for at håndtere stress på en sund måde, hvilket i sidste ende fører til en bedre trivsel på arbejdspladsen.

Mennesker reagerer forskelligt på stress. Nogle oplever fysiske symptomer, andre oplever følelsesmæssige reaktioner og de fleste oplever begge dele.
Fælles er det dog, at vores krop og sind udsender advarselstegn på stress. Nogle mennesker er hurtige til at være opmærksomme på disse tegn, mens andre ikke føler de fysiske eller følelsesmæssige ”røde flad” før de er blevet meget tydelige. Ja, og så er der nogen, som vælger at ignorere tegnene og fortsætte som de plejer.

Derfor er det godt at andre også er opmærksomme. Så hvis du bemærker, at en medarbejder ændrer adfærd og f.eks. er mere kort for hovedet end normalt, kan dette være de første tegn på stress.

Tegn på stress hos kvinder

I henhold til en rapport fra Sundhedsstyrelsen er kvinder tilsyneladende mere tilbøjelig til at føle sig stressede end mænd.
Du kan se et lille uddrag af statistikken her:

Stress hos mænd og kvinder

Det kvinder oftest angiver som årsagen til stress er, at de ikke føler sig værdsat af deres arbejdsgiver for udført arbejde. Dernæst er sundhed, familieforhold, forkert kost og manglende søvn rangeret som de vigtigste årsager til stress.

Men stress kan påvirke mennesker på mange forskellige måder og der findes utallige symptomer på stress.
Her er de mest almindelige tegn på stress hos kvinder:

  • Fysiske tegn:
    Hovedpine, søvnbesvær, træthed, smerter (hyppigst i ryg og nakke), trykken for brystet, vejrtrækningsproblemer, overspisning/underspisning, hudproblemer, mangel på energi og problemer med maven f.eks. oppustethed, forstoppelse og diarre.
  • Følelsesmæssige tegn:
    Irritabilitet, vrede, frustration, humørsvingninger, tab af kontrol, nedstemt og ulykkelig, følelse af lavt selvværd, angst, og depression.
  • Mentale tegn:
    Glemsomhed, bekymringer, kan ikke tage beslutninger, negativ tænkning og overtænkning, manglende fokus og rastløshed
  • Arbejdsmæssige tegn:
    Arbejdsoverbelastning, manglende overblik, spændte relationer og evt. konflikter, dårlig koncentration, ineffektiv og laver flere fejl på arbejdet.
  • Sociale tegn:
    Trækker sig fra sociale sammenkomster, mindre intimitet og manglende empati.

Tegn på stress hos mænd

Generelt er mænd ikke gode til at genkende stress, og stress er helt klart en individuel oplevelse.
For at få succes med at tackle årsagerne til stress hos mænd, skal mænd (og kollegaer og ledere) udrustes til at overvåge deres stresskilder og tegn på stress.
Disse inkluderer, men begrænser sig ikke til:

  • Fysiske tegn:
    Brystsmerter, for højt blodtryk, stakåndethed, træthed, muskelsmerter (særligt i nakken og i ryggen), hovedpine, svimmelhed, fordøjelsesbesvær, forstoppelse eller diarré, mavekramper, hudproblemer, vægtøgning eller vægttab og øget svedproduktion.
  • Følelsesmæssige tegn:
    Tristhed, depression, søvnløshed, humørsvingninger, rastløshed, angst, irritabilitet, følelser af usikkerhed og vrede.
  • Mentale tegn:
    Koncentrationsbesvær, bekymringer, tænker kun negativt og har svært ved at tage rationelle beslutninger.
  • Arbejdsmæssige tegn:
    Nedsat produktivitet, jobutilfredshed, laver flere fejl og fjerner sig selv fra sine kollegaer.
  • Sociale tegn:
    Tilbagetrækning eller isolering og ændringer i nære relationer.

Tegn på stress hos en medarbejder

At identificere arbejdsrelateret stress og iværksætte forebyggende foranstaltninger på arbejdspladsen bør hjælpe med at minimere stress for de fleste medarbejdere.

Dog kan stress stadig ramme medarbejdere og kollegaer på grund af problemer på eller udenfor arbejdspladsen. Du bør som leder og kollega være parat til at hjælpe og støtte en medarbejder, der oplever stress.

Værktøjer til at opdage tegn på stress kan være nyttigt, men det kan ikke forventes, at ledere og kollegaer er eksperter. Det kan være svært at se, om en medarbejder er stresset, men tegn på dette kan være:

Ændringer i arbejdsvaner
Læg mærke til medarbejdere, der pludseligt bliver på arbejdet senere eller som møder ind tidligere. Dette kan være et tegn på, at medarbejderen kæmper med deres arbejdsbyrde. Naturligvis er der mange ansatte, der i perioder bliver senere på arbejdet eller møder ind tidligere. Der er derfor kun grund til bekymring, når sådanne vaner er ude af proportioner.

I stigende grad irritabel og frustreret
Konstant irritation og frustration overfor andre medarbejdere, kunder eller opgaver, der normalt ikke tidligere har været et problem, kan være tegn på stress.

Synligt træt
Det er ikke usædvanligt for folk, der er stressede, at de kæmper med at sove om natten. Hvis du har en medarbejder, der regelmæssigt kommer på arbejde og er synligt træt – og det ikke er resultatet af en weekend med for lidt søvn – kan det være et tegn på stress.

Trækker sig socialt
Ved stress kan dine medarbejdere ske at holde sig væk fra kollegaer i løbet af arbejdsdagen f.eks. til den normale lille hyggesnak ved kaffemaskinen eller til frokost. Hvis medarbejderen også begynder at undgå hyggelige fællesarrangementer som fredagsbar og firmafester og trækker sig mere og mere, er der grund til bekymring.
Der er naturligvis forskel på hvor indadvendt eller udadvendt man er, men hvis en medarbejder, der normalt deltager i fælles samtaler og sociale arrangementer begynder at isolere sig selv, kan det være tegn på stress. Det er ændring i adfærden, man skal være opmærksom på.
Koncentrations- og hukommelsesbesvær
Manglende hukommelse og koncentration kan være en indikator på stress. Andre symptomer kan omfatte øget forvirring og ubeslutsomhed.

Mere sensitiv
Hvis en medarbejder er stresset på grund af arbejde, er det sandsynligt, at vedkommende er mere sensitiv, når det kommer til arbejdsrelateret snak med kollegaer og ledere på arbejdspladsen. For eksempel kan kommentarer eller vittigheder om deres præstation på arbejdet påvirke medarbejderen i meget højere grad end normalt.

Mangel på energi
Stress kan både have en mental og fysisk indvirkning på den stressramte. Hvis en medarbejder, der normalt er fuld af energi, begynder at vise tegn på konstant sløvhed, kan dette skyldes stress.
Stressudslæt
Medarbejdere, med et højt stressniveau, lider oftere af kløende hud og udslæt på kroppen. Dette kan være en indikator på, at du skal være opmærksom på medarbejderen.

Flere humørsvingninger
Hvis du bemærker, at en medarbejder er mere sur eller fjendtlig end normalt, er det muligvis fordi, at vedkommende er stresset. Hold øje med ændringer i humør og personlighed. Stress kan forårsage søvnløshed og en række andre problemer med den mentale sundhed, hvilket fører til humørsvingninger.

Forringet teamwork
Medarbejdere, der ikke er i stand til at samarbejde, som de plejer, er måske under for meget pres. Hvis du bemærker diskussioner og forringede samarbejdsevner hos dine medarbejdere og kolleger, er de måske for stressede.

Nedsat arbejdskvalitet
At være stresset gør det vanskeligt for en medarbejder at koncentrere sig og forblive produktiv hele dagen. Dette kan føre til arbejde med mange fejl og dermed en forringet arbejdskvalitet.

Flere fraværsdage
Stress ødelægger immunsystemet, så stressede medarbejdere er mere modtagelige overfor sygdomme. Dette, samt at alt for stressede medarbejdere ofte lider af hovedpine, migræne og andre kroniske smerter, giver flere sygedage og fravær på arbejdspladsen.

Forøget negativitet
Ser du ikke den optimistiske opførsel, du er vant til at se hos dine medarbejdere? Når medarbejdere bliver stressede, er det svært for dem at forblive positive og se glasset halv fuldt.

Denne liste er ikke udtømmende, og nogle medarbejdere kan muligvis vise andre tegn på stress. I de fleste tilfælde skal du, som leder og kollega, bruge din vurdering af, hvilken form for adfærd, der giver anledning til bekymring.

Er stress en sygdom?

World Health Organisation (WHO) har længe forudsagt, at stress, samt stressafledte sygdomme som angst og depression, ender med at blive en af de største sygdomsudfordringer i 2020. Stress overgås kun af iskæmisk hjertesygdom. Ifølge Sundhedsstyrelsen er stress dog ikke en sygdom, men en risikofaktor for sygdom.

I fysiologisk (normal) forstand er stress kroppens respons, når den udsættes for uønskede fysiske, mentale, sociale eller miljømæssige stimuli. Den stress, vi oplever i en specifik situation, såsom at stå for et foredrag på arbejdet, kaldes for akut stress.

Dette er ikke en sygdom, men en reaktion, der er naturlig for de fleste mennesker, når vi bliver presset lidt ekstra. Vi kan sagtens tåle at føle os en smule pressede og stressede i perioder samt opleve hjertebanken, fordi man bliver lettere stresset.

Hvis der i stedet opleves vedvarende og mere intens stress, så det går udover ens fysiske og psykiske velvære, kaldes det for kronisk stress. Her er kroppen udsat for denne tilstand i en længere periode.

Sundhedsmæssige problemer kan herved opstå, hvis stressen varer for længe eller bliver kronisk, f.eks. når stresskilden er konstant. Kronisk stress kan undertrykke kroppens immun-, fordøjelses-, søvn- og reproduktionssystemer, hvilket hindrer disse systemer i at fungere optimalt.

Forskellige mennesker kan føle stress på forskellige måder. For eksempel oplever nogle mennesker hovedsageligt fordøjelsessymptomer, mens andre oplever hovedpine, søvnløshed, tristhed, vrede eller irritabilitet. Mennesker under kronisk stress er tilbøjelig til hyppigere og alvorlige virusinfektioner såsom influenza eller forkølelse.

Langvarig og kronisk stress kan være den type stress, der er den sværeste at bemærke for mange. Kilden til kronisk stress er mere konstant end i tilfælde af akut stress. Kroppen får ved kronisk stress intet klart signal om at vende tilbage til normal funktion.

Ved ubehandlet kronisk stress kan det føre til en del fysiske og psykiske sygdomme. Denne type stress betegnes ofte som en psykisk sygdom, da kronisk stress i mange tilfælde giver anledning til andre psykiske sygdomme f.eks. som tidligere nævnt angst og depression.

Forebyg stress på arbejdspladsen

Stress koster – både menneskelig og økonomisk og for mange virksomheder er stress desværre ved at udvikle sig til en omkostningstung post i virksomhedens regnskab.

At komme sig ovenpå stress er en udfordrende og ofte langvarig mission og derfor er det meget nemmere at tage proaktive skridt for at reducere stress i virksomheden.
Med viden om stress og med relativt små midler kan man med opmærksomhed, overvågning og en målrettet plan og indsats med forebyggende tiltag spare både den enkelte medarbejder og virksomheden for store menneskelige og økonomiske omkostninger. Tilmed vil forebyggelse resultere i medarbejdere med en bedre trivsel på arbejdspladsen, færre sygedage og en forbedret samlet præstation.
Undersøgelser viser, at hver fjerde sygemelding skyldes et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

I Danmark er der hver dag omkring 35.000 danskere, som er sygemeldt på grund af stress. Derudover viser tallene, at 500.000 føler sig udbrændt på jobbet, samt at 430.000 dagligt oplever symptomer på stress.
Du kan se flere tal for stress her: Stress i tal
I mange virksomheder opfattes stress som værende et privat anliggende, som medarbejderen selv skal løse f.eks. ved hjælp fra lægen.

Dette er ikke den rette løsning, da det bidrager til, at stress ikke opdages og løses i tide. Stress er nemlig ikke kun et personligt problem, så selvom stress rammer det enkelte individ, er det noget, der skal løses i fællesskab på arbejdspladsen.
Her er seks forslag til, hvordan stress kan forebygges på arbejdspladsen:

Dyrk motion
Når du motionerer, ”forbrænder” du stresshormonerne og du aktiverer det parasympatiske nervesystem, som sørger for at sænke niveauerne af stresshormoner samt producere et andet hormon, som gør at din krop kommer tilbage til normal tilstand. Det er en fantastisk måde at reducere følelsen af stress på, da det virker hurtigt, giver dig energi og gør at din søvn bliver bedre. Samtidig frigives lykkehormonet – endorfin, som gør dig mere glad.

Mange virksomheder har motionstilbud til deres medarbejdere. Det kan være, at der rent faktisk er et motionscenter på virksomheden eller at man har en aftale med et nærliggende motionscenter. Andre starter dagen med en løbetur, har træningsaftner for at deltage i DHL stafet, et cykelhold eller man holder gående møder enten på gangene eller endnu bedre udendørs, så man samtidig også får frisk luft. At komme lidt væk fra sin kontorstol inspirerer til nye perspektiver og nytænkning.

Hold en pause
En af de hurtigste måder, at reducere stress på, er ved at fjerne sig fra den stressende situation midlertidigt. Undersøgelser viser, at medarbejdere sætter pris på muligheden for at gå ind i et stille rum, en slags opholdsstue eller lignende, hvor de kan tage en pause i løbet af arbejdsdagen.
Så det er en god idé at opfodre dine medarbejdere til at få holdt deres frokostpause og tage mindre pauser regelmæssigt. Det er enkelt, men effektivt!

Tilbyd support
Mange virksomheder har en sundhedsforsikring, som kan træde til med stressvejledning, når en medarbejder er gået ned med stress.
Endnu bedre er det dog at sørge for at forebygge stress. Det kræver viden om stress i organisationen og at der kan tales frit om stress uden at det skal være tabubelagt.
Vi anbefaler, at virksomheder har en stresspolitik eller trivselspolitik om man vil, hvor der er nøjagtige oplysninger om hvad stress er, hvordan det kan konstateres og hvor man som medarbejder kan henvende sig, hvis man føler sig stresset. Det er en god idé at oplyse om dette ved introduktionen af nye medarbejdere og tale om trivsel i MU Samtalen.

Opmuntr til social aktivitet
Medarbejdere tilbringer meget tid sammen, og jo mere komfortable de er ved hinanden, desto mindre stress vil de føle. Efterhånden som kollegaer lærer hinanden at kende på flere måder, skaber det en bedre trivsel. Det kan derfor være en god idé, som leder, at sørge for, at der er sociale aktiviteter, som dine medarbejdere kan deltage i.

Tillad fleksible arbejdsdage og fjernarbejde
Frihed i arbejdslivet, hvor medarbejdere har mulighed for at arbejde eksternt og med fleksible start- og sluttider, kan lette følelsen af stress for nogle medarbejdere. Andre foretrækker at arbejde indenfor et fast og det samme tidsrum hver dag, så der er en konkret markering af arbejdstid og fritid. Friheden bør nemlig ikke udvikle sig til en kultur på arbejdspladsen, hvor man er på arbejde 24/7.
Her er det vigtigt at have en helt konkret forventningsafstemning om, hvad der forventes af medarbejderen.

Få hjælp til stress på arbejdspladsen

Forebyggelse af stress på arbejdspladsen giver en kæmpe fordel, da:
• det gør dine medarbejdere sundere og gladere på arbejdspladsen
• det gør dine medarbejdere mere produktive
• det reducerer antallet af sygedage
• det minimerer fejl
• det øger bundlinjen
• det reducerer problemer, diskussioner og konflikter på arbejdspladsen imellem kollegaer
• det gør virksomheden mere attraktiv for jobsøgende

Hvor det er muligt at identificere et arbejdsrelateret problem, kan en leder i samråd med medarbejderen overveje, hvilken støtte eller hvilke ændringer, der kan rette op på situationen. Disse kan være midlertidige eller permanente.

Normalt vil små, enkle ændringer i arbejdsopgaver eller ansvarsområder hjælpe med at lette det pres, der påvirker medarbejderen. Det er altid en fordel at tage en snak med den enkelte medarbejder for at finde ud af, hvad der vil være en mulig løsning på problemet. Når ændringerne er aftalt, er det vigtigt at følge op på, om tiltagene virker efter hensigten. Det kan også være nødvendigt at informere øvrige kolleger om ændringerne, hvis ændringerne indbefatter andre end den stressramte.
Hvis årsagen til stress ikke er arbejdsrelateret, kan ændringer i medarbejderens arbejdsopgaver og/eller arbejdstid også hjælpe med at reducere noget af det pres, der opleves.

Det er vigtigt som leder, at du regelmæssigt følger op på, hvordan en medarbejder, der oplever stress, har det, og om der stadig er behov for ændringer. Dette kan være gennem planlagte en-til-en-møder eller gennem uformelle snakke på arbejdspladsen.

Selv når medarbejderen er i stand til at genoptage de normale arbejdsordninger, bør du fortsætte med at være opmærksom på stresstegn og tilbyde support, hvor det er nødvendigt.

Hos StressAkademiet tilbyder vi uddannelser og kurser i at forebygge stress i virksomheden. Det er afgørende for os, at der er fokus på, at både virksomheden og medarbejderen får værktøjer, der er nemme at implementere og bruge i hverdagen.
Ud fra vores mangeårige erfaring med stressarbejdet rådgiver vi virksomheder indenfor disse 4 hovedområder:

  • Opmærksomhed på potentielle risikoområder
  • Forebyggelse ved forskellige indsatser i virksomheden
  • Overvågning, klarlægning og evaluering af stressniveauet og processen med at løse udfordringer
  • Håndtering at opstået stress

Bestil gerne et uforpligtende møde, hvor vi fortæller, hvordan og med hvad, vi kan hjælpe din virksomhed i kampen mod færre stresssygedage >>

Vi har mange års erfaring med lærings- og udviklingsprocesser. Derfor kan vi arbejde sammen med dig for at udvikle praktiske løsninger samt lave skræddersyede forløb med lette og virkningsfulde værktøjer efter lige præcis det behov, der er i din virksomhed.