fbpx

Sådan undgår du stressende misforståelser

Tænk engang, hvis du pludselig en dag fik besøg af en marsmand. Det var en venligt sindet marsmand, som kun havde interesse i at lære så meget om jorden og menneskene som muligt. Han havde på afstand studeret os nok til at kunne den danske grammatik, men han kendte ikke ret mange ord og deres betydning.

Forestil dig en samtale, hvor du skal beskrive for marsmanden, hvad du laver i løbet af en dag.
Samtalen kunne forløbe nogenlunde således:

Dig: Først tager jeg bilen til arbejde
Marsmand: Bilen? Hvad er en bil?
Dig: En bil er et transportmiddel lavet af jern, gummi og glas
Marsmand: Hvad er transportmiddel, jern, gummi og glas?
Dig: Jern er et metal, som man udvinder i bjergene
Marsmand: Metal? Hvad er det?

Jeg ved ikke, om du allerede kan fornemme det nu? Denne samtale vil aldrig nogensinde blive færdig, og du vil temmelig sikkert ende med at blive tosset af denne evindelige udspørgen inden du nogensinde fik færdiggjort en sætning.

Men faktum er, at vi kan lære meget af marsmanden og hans spørgeteknik. Lærdommen fra ovenstående kan faktisk være med til at fjerne mange af stressfaktorerne i vores liv, hvis vi bruger den i hverdagen.

Jeg har arbejdet med stress i mange år hos både store og små virksomheder samt med en masse privatpersoner. Og én ting som slår mig tit er, at meget stress opstår på grund af for dårlig kommunikation. Vi har f.eks. en samtale med en kollega, og efter samtalen går vi hver til sit og tror, at vi er enige. Men faktum er, at vi begge har tolket, hvad den anden mente og forlader samtalen med indtrykket af, at vi har forstået hinanden. Efter kort tid opstår der en situation, hvor vores ”enighed og aftale” bliver sat på en prøve, og pludselig går det op for os, at vi faktisk ikke er enige om, præcist hvad vi har aftalt. Dette kan nemt ende i skænderier, uvenskab, bagtalelse osv. Alt sammen noget der uundgåeligt medfører en mere stresset hverdag.

Problemerne opstår tit fordi vi ofte taler i generelle begreber og metaforer. To mennesker kan sagtens have hver deres opfattelse af, hvad et begreb eller en metafor betyder, og derfor tror de, at alle andre har den samme opfattelse.

Forestil dig et besøg på værkstedet med din bil. Mekanikeren kigger lidt på bilen, og du spørger:
”Hvad kommer det til at koste, og hvor hurtigt kan du lave det?”
Mekanikeren tænker sig lidt om og siger: ”Det bliver ikke ret dyrt, og jeg kan have den færdig i løbet af kort tid”.
I denne helt almindelige samtale er der rig mulighed for misforståelse. Du synes det lyder fint og tager derfra med en ide om, at prisen bliver under 5.000,- kr., og at bilen er færdig indenfor 2-3 dage.

Hvad vi ikke ved er, at mekanikeren er vant til at arbejde med Mercedes, og at de i den seneste tid har haft en ventetid på værkstedet på over en måned. Så inden i mekanikerens hoved betyder ”ikke ret dyrt” at reparationen bliver under 50.000,- kr., og ”i løbet kort tid” betyder, at du kan forvente bilen tilbage indenfor tre uger!

Kunne ovenstående situation medføre stress for dig? Helt klart, det ville det kunne for de fleste.
Så hvordan undgår man disse stresssituationer, som opstår på grund af dårlig kommunikation?

Jo, nu skal du til at lege marsmand. Hver gang du møder udtalelser, som består af begreber, metaforer osv., skal du stille spørgsmål til, hvad folk helt præcist mener. Det kunne være udtalelser som:

”Det bliver ikke sent” – Når du siger ”ikke sent”, hvilket klokkeslæt taler vi så om?

”Jeg har det som vinden blæser” – Når du siger ”vinden blæser”, hvad betyder det så?

”Det bliver ikke så dyrt” – Hvilket beløb snakker vi helt præcist om?

”Du skal komme lidt tidligere i morgen” – Betyder det 5 minutter eller 1 time tidligere?

Du kan med garanti selv komme i tanke om mange flere eksempler fra din hverdag. Men det vigtige er, at du øver dig i at fange disse potentielle misforståelser, inden de opstår. Øv dig i at lytte efter vage og tvetydige udtalelser, som næsten tigger om at blive misforstået.
Dog vil jeg også komme med en lille advarsel til dig. Denne øvelse kan nemt ende i skilsmisse, hvis du misbruger den overalt. Hvis du prøver at pille alle sætninger fra hinanden, som en anden siger til dig, så bliver folk sure, og du skaber blot endnu mere stress.

Brug øvelsen der, hvor en misforståelse vil have store konsekvenser. Og gør det på en måde, så de folk du snakker med kan høre, at det kun er for at undgå misforståelser og stress, at du spørger ind til formuleringen.

Ovenstående kan selvfølgelig ikke fjerne al stress i din hverdag, men det er en af de ”mange bække små….”, som du kan stille og roligt kan indarbejde på dit arbejde, i dit parforhold osv., hvor du kan tvinge andre og dig selv til at blive mere konkrete i jeres udtalelser, så du kan minimere antallet af misforståelser i dit liv.

Så brug den næste uge på at være en marsmand. God rejse.

Du er meget velkommen til at dele artiklen

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del via mail
Reducer stress nu!

Tak for dit besøg på vores hjemmeside.
Det er et af de første skridt på vejen til at løse de udfordringer med stress, du møder i dit liv – uanset om det er hos dig selv eller andre.

Skriv dig til op til vores nyhedsbrev, så sørger vi for, at du løbende får ny inspiration til at håndtere stress effektivt og omsorgsfuldt.