Trivselsundersøgelse

I arbejdet med at forebygge stress kan det være gavnligt jævnligt at få foretaget en trivselsanalyse. En trivselsanalyse kan give indsigt i hvilke områder i virksomheden, som fungerer godt og hvor der er nogle fokus- og indsatsområder. Ved at arbejde målrettet med trivslen øger man naturligvis effektiviteten i virksomheden.

Vi arbejder både med trivselsanalyser, som kan foretages årligt og temperaturmålinger, som kan køres løbende f.eks. hver 14. dag.

Spørgerammen kan indeholde fra 6 – 70 specifikke spørgsmål typisk indenfor disse overordnede områder:  

  • Engagement & Loyalitet
  • Arbejdsopgaver
  • Motivation & Tilfredshed
  • Kundeorientering
  • Omdømme
  • Overordnet ledelse
  • Forandring & Omstilling
  • Nærmeste leder
  • Tillid & Retfærdighed
  • Samarbejde
  • Faglig & Personlig udvikling
  • Arbejdsforhold

Vi skræddersyr altid trivselsanalysen til jeres virksomhed ud fra formål og situation.

Når trivselsanalysen er gennemført er det vigtigt, at den bliver fulgt op af tilbagemelding til gruppen/teamet/afdelingen og at medarbejderne herefter bliver involveret i, hvilke indsatser der skal igangsættes for at gøre deres hverdag endnu bedre og mere effektiv samt øge arbejdsglæden.

Vi arbejder her med værktøjet ”NØGLEN”, hvor medarbejderne er med til at finde, skabe og igangsætte løsninger på udfordringerne. Processen kræver naturligvis opfølgning indtil indsatserne er gennemført, implementeret og justeret til og dernæst vil en ny måling kunne afsløre, om indsatserne har givet den ønskede effekt.

Løbende målinger med f.eks. 6 spørgsmål, som tager medarbejderen under 20 sekunder at svare på, gør det muligt hele tiden at følge udviklingen i teamet eller på en specifik proces eller målsætning.

En trivselsundersøgelse er en super spændende proces, som kan være med til at eliminere uhensigtsmæssige arbejdsgange, pres, stress, fejl m.m. og som kan ende med at tjene sig selv ind mange gange i sparet tid og omkostninger.