Forventningernes pres

Forleden sad jeg ved min computer og ventede på et søgeresultat på internettet. Normalt tager dette under et sekund, men denne dag tog søgningen næsten 15 sekunder! Hvad computeren brugte al den tid, på er svært at sige, men den ‘lange’ ventetid fik mig til at spekulere på, hvad jeg egentlig gjorde før i tiden.

Pludselig fik jeg et flash-back til tidligere tiders modems- og internetforbindelser, hvor det nogle gange tog flere minutter bare for at komme til at se en bestemt hjemmeside. For slet ikke at tale om tiden med min gamle Commodore 64 computer, hvor der slet ikke var internet, og hvor man indspillede programmerne ved hjælp af en båndoptager, der nemt kunne være 10 minutter om opgaven.

Sammenlignet med disse antikvariske computere fra et tidligere årtusind, burde jeg vel egentlig kunne stille mig tilfreds med en ventetid på bare 15 sekunder – ikke?

Men nej, sådan hænger det ikke altid sammen. Essensen er jo, at jeg er blevet vænnet til den hurtigere hastighed, og når mine forventningerne så ikke bliver tilfredsstillet, så oplever jeg frustration, irritation og sommetider stress.

Alt denne snak om computere fører mig hen til en overvejelse, som man bør gøre sig, inden man starter på store stress- og trivselsprojekter på ens arbejdsplads.

Skulle du arbejde et sted, hvor I overvejer at indføre stresspolitik, kantineordning, firmamotion eller lignende, så kig engang på følgende formel:

Oplevet
———- = Tilfredshedsgrad
Forventning

Formlen går i al sin enkelthed ud på, at hvis det, du oplever på din arbejdsplads, er mindre godt, end det du forventer, så bliver du utilfreds. Hvis du f.eks. på en skala fra 1-10 oplever et 5-tal, men du forventer et 10-tal, så bliver regnestykket: 5/10 = 0,5. Så længe regnestykket ender med et tal mindre end 1, så vil du være utilfreds, da du ikke føler, at arbejdspladsens vilkår lever op til det forventede.

Lad os nu forestille os, at din arbejdsplads indfører kantineordning med god og sund mad. Dette er du ikke vant til, så måske ser dit regnestykke således ud: oplevet 10 / forventet 5 = 2,0.

Dette er en flot score, der antyder at du får meget mere fra din arbejdsplads, end du forventer. Dette giver arbejdsglæde og produktivitet. Men hvad så efter et år, når du pludselig forventer at møde op til et veldækket bord i frokostpausen. Da ser regnestykket således ud:

Oplevet 10 / forventet 10 = 1

Nu er du blevet vant til kantineordningen og opfatter den som en selvfølgelighed. Skulle maden så udeblive en dag, eller bliver ordningen sparet væk, så forventer du stadig et 10-tal men oplever kun et 5-tal. Så nu er du utilfreds, skønt du ikke er værre stillet end før kantineordningen kom.

Det er meget menneskeligt, at vi hurtigt vender os til en forbedret situation. Men når man starter store trivselsprojekter op i virksomheder, så er det nødvendigt, at man har en plan der strækker sig både 1, 2 og 3 år ud i fremtiden.

Planen skal indeholde en løbende forbedring af arbejdspladsen, der sikrer, at medarbejderne med tiden oplever nye tiltag, der holder oplevelsen af at gå på arbejde oppe på et 10-tal.

Hvis man blot vil starte et trivselsprojekt, fordi det er moderne og trendy, men man ikke har nogen langsigtet plan, så vil man hurtigt opleve, at projektet bliver til en frustration for medarbejderne.

Planen for projektet skal indeholde tidsplaner, evalueringsværktøjer, nye tiltag, økonomi m.m. Og hele planen skal gerne fremlægges for medarbejderne, så de hele tiden kan følge med i udviklingen og komme med ideer til ændringer.

Sørger man for ovenstående, så vil man opleve en arbejdsplads med større arbejdsglæde og mindre frustration og afmagt, idet medarbejderne altid oplever minimum det, de forventer og gerne lidt mere.

Kontakt os her for at uforpligtende inspirationsmøde omkring øget trivsel i din virksomhed >>